Direktlänk till inlägg 26 juli 2012

Roadtripp europa 2012, dag 1-8

Av Anna Nordberg - 26 juli 2012 17:11

Roadtrip sommaren 2012 i den goda matens och fina vinernas namn, tillika sista sommaren med caben. En utmärkt semestertripp med maken är härmed till ända. Delar gärna med mig av smultronställen och fantastiska upplevelser på vägen genom Köpenhamn och Tyskland via Genevesjön till Norra Rhone, Beaune och tillbaka. En berättelse lika mycket för mig själv som för andra.

Här följer dag 1-8, dag 9-14 återges separat.

Dag 1 – Nyköping

Första stopp och övernattning i Nyköping för middag med vänner Björn och Åsa. Grillad kyckling, pestoyogourt, halloumi och annat gott. Söta Sigge tittar på från utmärkt viloplats.

Dag 2 – Köpenhamn

Stopp i Köpenhamn med övernattning på personliga Bertrams hotell Guldsmeden och 5-rätters meny på Den lille Fete. Båda kan rekommenderas.

Dag 3 – Tyskland, Celle

14 grader och regn under nedfärden till Tyskland. Stannar till för en spontan övernattning på ett ok hotell i Celle. Firar min födelsedag med enklare middag och ett glas torr Riesling. På vägen dit stannade vi till i Lübeck och lunchade loss på schnitzel med pfifferlinge och rösti (jag) eller sauerkraut (David). Komavarning men gott.

Dag 4 – Tyskland, Schloss Bensberg

Övernattning i juniorsvit på 5-stjärniga och storslagna Schloss Bensberg (Bergisch Gladbach/Köln). Afternoon tea och ansiktsbehandling (till och med David var imponerad) innan en av de riktiga höjdpunkterna på resan – middag på Vendôme. Tre stjärnor, fläckfri service och underbar meny:

Chartreuse – infusion, gåslever, sjögräs

Pinot Noir Hundred Cases 2007 Weingut Fischer, Thermenregion

Sufflé – vanilj, jordgubbar

Herrenletten Riesling Spätlese 2006 Weingut Müller-Catoir, Pfalz

Dag 5 – Frankrike, Alsace

Vi hann med en dags stopp i Alsace, ett favoritvinområde. Vi bodde på mycket prisvärde A la Vignette i Saint-Hippolyte. Rena, prydliga rum för 58 euro per natt är inte illa alls. Och hotellets restaurang är rustik men riktigt bra – fick en vällagad köttbit med pepparsås och frasiga pommes för 15 euro.  Byn i sig är kanske aningens sömnig, men ligger nära mer namnkunniga och restaurangtäta byar som Ribeauville, Bergheim och Riquewihr.

Efter utcheckning ville vi passa på att prova lite viner innan vi åkte vidare. Tyvärr var det söndag och inte alltför många producenter håller öppet då (bra att tänka på). Vi svängde förbi Cave de Ribeauville, där jag fick plocka fram skolfranskan. Testade några habila torra Riesling och ett par halvtorra Pinot Gris, och köpte med oss 2 st Riseling 2009 Lieu Dit Haguenau (8 euro) och 2 st Pinot Gris 2007 GD Cru Gloeckelberg (17 euro).

Åkte sen vidare till Riquewihr för en riktig favorit. Hugel et Fils. Trevligt och välkomnande (engelsktalande) och möjlighet att smaka flera årgångar, druvor och linjer. Vi provade oss igenom hela Jubilée-linjen i jämförande årgångar, flera Vendange Tardives och Selection Grandes Nobles. Från knivskarp syra till förförande honungsdoft. Självklart shoppade vi loss här – det blev 2 st Riesling Jubilée 2007 (32 euro), 3 st Pinot Gris Jubilée 2008 (26 euro) och en halvflaska av oemotståndliga Pinot Gris SGN 1999 (42 euro).

På tips från den trevliga tjejen på Hugel et Fils åt vi en mycket god lunch på Au Trotthus (9 rue des Juifs, Riquewihr). Jag åt saffransdoftande scampi och David valde lamm, med en god osttallrik som avrundning. Sen rullade vi mätta vidare mot Schweiz.

För mer tips om vinprovning i Alsace, se tidigare reseskildring här på bloggen.

Dag 6-8 – Schweiz, Lausanne (Vaud)

Tre förbokade nätter på hotell Mövenpick i Lausanne. Ett habilt hotell men inte mer, inget jag skulle rekommendera.

Inte heller vinerna levde upp till våra förväntningar – överlag tama och med en besk ton. De flesta producenterna är små, och provning på de flesta ställen innebär att du köper en deciliter av de viner du vill smaka på. Det slutade med att vi inte köpte med oss en enda flaska.

Ett besök till Gruyère var ett måste i min bok, när vi nu ändå var i krokarna. Och osten är precis så bra som den är, men mejeriet som är anpassat för att ta emot besökare väldigt turistigt och tydligt barnanpassat. Kanske för dig med barn i 6-8 årsåldern. Som gillar ost.

Det fanns dock höjdpunkter även på detta resestopp. Att cab:a ner och köra mellan Lausanne och Montreaux var rätt och slätt lyxigt vackert. På vägen åt vi åt lunch på The Deck, tillhörande Le Baron Tavernier, med god mat och utsikt över Genèvesjön (tack för tipset Emma!). Med facit i hand hade en övernattning på Le Baron Tavernier varit perfekt för att njuta av det bästa med Vaud: det hänförande landskapet!