Direktlänk till inlägg 31 juli 2010

Semesterturné med fokus på fisk och skaldjur

Av Anna Nordberg - 31 juli 2010 17:49

Sommarens resa blev en bilturné. Måste ju utyttja den opraktiska cabriolet vi har införskaffat.

Österlen – spätta med smör och pepparrot

David hämtade upp mig efter tjejpartyhelg i Båstad, och så fortsatte vi till Simrishamn. Vi hade tur med vädret under de tre dagar vi bodde på Österlen – kunde sola och bada två av dagarna. Annars spelade vi lite golf, besökte Ystad och framförallt så åt vi god mat.

Vårt hotel, Maritim bjöd på den bästa upplevelsen. I deras välrenomérade restaurang åt jag en perfekt spätta med en sjö av nötigt smör, massor av färskriven pepparrot och fin nypotatis. Med en fin vit Mersault från 2003 så blev det en snudd på perfekt middagsupplevelse. Sambon beställde en torsk med tryffelpotatis, som var helt okej men lite tråkig. Om ni åker dit – beställ spättan!

Vi hann också med att besöka Röken, där vi kapitulerade för biff och béarnaise. Provade ett lokalt buteljerat rödvin till, lite tunt men inte helt tokigt. Tänk när det faktiskt finns lokalt producerat vin av acceptabel kvalitet också…

Båstad och Göteborg – hummersoppa, kummel och räkor

Efter Simrishamn åkte vi västerut, stannade i Båstad och fikade med vänner Jonas och Sara som i sin tur hälsade på goda vänner. Vi vuxna mumsade bullar medan Norah åt frukt, och smoothie. Nyttig unge.

Vi rullade spontant vidare mot Göteborg. Vi hade inte riktigt räknat med att det skulle vara Gothia Cup dock. Sambon fick jobba lite med hotellsök, och som tur var hade Elite Plaza ett mindre dubbelrum kvar. Och jag lyckades boka ett bord på Sjömagasinet också! Visserligen först vid kl 21.00, men för att se det från den positiva sidan så hinner man ju ta sig en liten fördrink först. Till och med två.

Vi valde båda en klassisk hummersoppa till förrätt. Den serverades med inte så klassiska supertunna raviolis på gravad hälleflundra, anklever och shiitake. Raviolin tillförde en extra dimension till en annars mycket mäktig rätt. Portionen skulle faktiskt kunna vara aningens mindre. Man bjuds till och med påfyllning, en fin gest men omöjlig att ta vara på.

Sen kunde jag inte motstå pinfärska räkor med Rhode Island, chiliaioli, cocktailsås, Västerbottenost och Boxholms kumminost. Efter den mäktiga soppan var jag glad att ha valt en lättare huvudrätt, även om räkorna nog var tänkta som någon slags för- eller mellanrätt. Det var bra räkor, kort och gott. Sambon valde dillbakad kummel med hummersås, halstrad pilgrimsmussla, friterade råräkor, glaserad tomat samt en potatiskrokett. Ytterligare en mäktig rätt, god men väl tilltagen.

I val av dryck kände vi oss manade att botanisera bland chablisvinerna – restaurangens specialitet. Vi föll för en lite kraftigare med några år på nacken – En Montmains Fôret 2000 Domaine Raveneau. Satte oss back nästan 1 500 kr, men det var ett finfint vin.

Efterrätt var det inte tal om. För mätta. Avnjöt istället en avec och ett glas Riesling Trimbach Reserve.

Fjällbacka – räkor, varmrökt lax och Biff Rydberg

Efter hotellfrukost på Elite Plaza så åkte vi vidare mot Fjällbacka. Min fd kollega och chef Anders och hans fru Annette var vänliga nog att låta oss husera i deras mysiga båthus, i centrala Fjällbacka. De var dessutom fantastiska värdar.

När vi anlände bjöd Anders på aptitretare i form av räkor och aioli nere vid båthuset, och då tittade faktiskt solen fram efter en mulen förmiddag. Sen avnjöt vi varmrökt lax och bulgursallad med hjortronfraiche – signerat Annette – uppe i värdparets hus. Fick till och med ett glas Petit Chablis till denna schyssta lunch.

Under eftermiddagen fick vi en trevlig båttur i Fjällbacka skärgård, och hälsade på Anders föräldrar Gunnar och Britta på Kiddön utanför Hamburgsund. De bor vidunderligt vackert där ute. Anders och två av sönerna, Erik och Henrik, dristade sig till och med till ett bad. Imponerande. Trots att solen sken var tempraturen inte på badnivå för min del.

Efter en stunds vila och promenad i Fjällbacka centrum så var det dags att äta igen. Min favoritsysselsättning, om ni hade missat det. Annette bjöd på klassikern Biff Rydberg – en angenämn överraskning. Jag och sambon tog om både en och två gånger. Och drack Morgon till. Ett bra sommarvin som funkar till det mesta. Till efterrätt bjöds vi mörk chokladmousse med blåbär, utan tillsatt socker av hälsomedvetna och friskvårdsutbildade Annette, och mycket gott. Erik, Henrik och Pontus fick en mer sockerhaltig marängsviss.

Under den trevliga kvällen upptäckte vi att 4-åringar har svårt för ironi, att Råtatoille är en rolig film med en läskig hund samt att man skulle ha köpt sig ett båthus i Fjällbacka för många år sedan. Efter en generös omgång ost och kex tackade vi för oss och gick ner för att avnjuta en god natts sömn vid vattnet.

Väcktes av Friskis&Svettis utomhuspass som satte igång ca 09.30 på ön precis utanför båthuset. Slöläste lite som sig bör, innan vi gick upp för att avnjuta en frukost med vårt värdpar. Efter demonstration av transformersbilen för Pontus och Henrik så rullade vi ut från Fjällbacka, mer än nöjda med, och tacksamma för, besöket.

Åmål och Eskilstuna – rökt sik, räkor, grillat lamm och kantareller

På vägen till Eskilstuna stannade vi till i Åmål för att äta lunch. Det var 13 grader och regnigt och vi orkade inte leta så länge. Gick in på en restaurang med det udda namnet Kontoret och fick till vår förvåningen en riktigt bra lunchupplevelse. Lokal rökt sik med kaprispotatissallad - en höjdare. Ligger på Kungsgatan 5 om ni är i krokarna. Av Åmål.

Efter shoppingstopp utanför Karlstad kom vi fram till Eskilstuna där vi stannade två nätter hos sambons föräldrar Madde och Lars på Österby gård. Där avnjöt vi räkor och aioli första kvällen, det tröttnar jag aldrig på. Andra kvällen grillades det, och sambons bror och flickvän kom över. Fläskfilé och lamm. Till det testade vi bl a en Rioja och en argentinsk Malbec. Gott och enkelt. Det regnade hela tiden, men en liten shoppingtur och lek med alla katter och hundar hanns med. Och Madde skickade med oss flera påsar frysta kantareller hem! Har redan hunnit göra en kantarellrisotto, biff med kantarellsås och fläskfilé med kantareller och cognac.